han-yvonne-zuidafrika.reismee.nl

8,9 en 10 mei Drakensbergen naar Dalen

Na een heerlijke rustdag met zon en massages, vertrokken we donderdag om 8 uur s'morgens richting Johannesburg. We hebben ruim 600km gereden tot we op t vliegveld aan kwamen. Om 19.00 uurvertrok t vliegtuig. Het toestel heet A380-800, een dubbeldekker. Na een onrustige vlucht i.v.m turbulentie, komen we om half zes s'morgens in Frankfurt aan. Hier moeten we enorm lang wachten bij de controle, waar alles weer van top tot teen gescreend wordt. Belachelijk vinden wij omdat we van t ene vliegtuig in t andere gaan. Maar goed , om 8 uur vliegen we door naar Amsterdam. Waar Frank , onze privé chauffeur ;-), ons opwacht. Dit duurde langer dan gepland, want onze koffers bleken nog op een kar te liggen die nog bij t vliegtuig stond. Al met al een uur verder voor we eindelijk in de auto zaten, waarna Frank ons snel naar huis heeft gebracht. Moe maar voldaan zijn we weer terug in Dalen. En kunnen teren op onze herrineringen en de foto's en filmpjes bekijken van vooral de mooie dieren in Zuid Afrika.

7 mei Drakensbergen

Vandaag hebben we Dakar gereden! (grapje) We zijn met 6 gesloten jeeps naar Lesotho geweest. Lesotho is een koninkrijk dat omsloten ligt door Zuid Afrika. Eerst reden we over gewone asfaltwegen en later ging dit over in zandpaden met enorme kuilen en stenen. Je werd compleet door elkaar geschud en we mochten stof happen. Ondanks de slechte weg was het een heel mooie rit door t Drakensberg gebied. We hebben ook wel vreselijk gelachen omdat we zo door elkaar geschud werden en dat probeerden te filmen! Mooie landschappen heel afwisselend, met rotsen, graslanden, struiken, beekjes, watervallen en sneeuw op de toppen van de bergen. De grenspost van Zuid Afrika lag op bijna 2000 meter hoogte. Hierna volgde een stuk niemandsland van 8 km.. Deze weg was nog slechter en steiler dan hiervoor. Waarna we de grens van Lesotho overgingen. Deze lag op een hoogte van bijna 2900 meter. De hoogste grenspost die wij ooit zijn over gegaan! We hebben deze vakantie heel wat stempels in ons paspoort verzameld. Op de hoogvlakte van dit berggebied was een dorpje met wat herders en met vrouwen die voor hen zorgden. Ze maakten wat leuke muziek op zelfgemaakte instrumenten en zongen wat. We mochten eigen gebakken brood proeven, t was nog warm! Erg lekker! En we hebben t hutje van binnen bekeken waar deze mensen in wonen, Op de berg was ook de hoogste pub van Afrika, waar we hebben geluncht. Jawel, we kregen lasagne, echt Afrikaans!;-) Maar t was erg lekker. Je had daar ook een schitterend uitzicht. Op een bepaald punt kon je een stuk van de weg zien die we hadden gereden. T was een mooie maar zeer vermoeiende dag. Morgen hebben we “vrij” en gaan we heerlijk een Hot stone massage en pedicure behandeling doen in de Wellness op 't hotelcomplex. Dat hebben we wel verdiend vinden wij :-). Verder kun je hier wandelen, mountainbiken, tennissen, bowls spelen etc.

6 mei Durban naar Drakensbergen

Vandaag vanuit Durban richting Drakensbergen. Onderweg in Durban gestopt bij wat victoriaanse gebouwen waar o.a. een museum in gevestigd was. Er stonden ook wat beelden met belangrijke Zuid Afrikaanse mensen van vroeger. Hierna weer verder, nu naar een Indische markt. Hier werd op een komische manier uitgelegd hoe de Indische curry gemaakt wordt. Dit is heel iets anders dan de kerriepoeder die wij kennen. We hebben hier ook nog wat souvenirs gescoord. Dit moest allemaal in vogelvlucht, want we moesten weer verder voor onze reis naar de Drakensbergen. Voor de lunch later onderweg, hebben we een waterval bekeken die vlakbij deze stopplaats was. Later op de dag kwamen we aan in het Drakensbergen Gardens hotel. Waar we 3 nachten verblijven, Op donderdag zullen we hier vandaan weer richting Johannesburg vertrekken. Maar daar willen we nu nog even niet over nadenken ;-)

5 mei Durban

Vandaag op weg naar Durban. Een grote stad in de zuidelijke provincie Kwazulu Natal. Onderweg een paar stops, waaronder een stop bij een supersparwinkel. Hier werd van ons verwacht dat we onze lunch gingen kopen, om later in een botanische tuin te gaan picknicken! Een leuk idee, zeker omdat nu t zonnetje lekker scheen en dat er best veel te zien was qua verschillende boom en plantsoorten. Mooie bloemen en verschillende vogels gezien. Na 1 uur weer verder naar ons hotel. Dat was schrikken! We dachten eerst de gids maakt een grapje. T eerste wat we zagen , afgebroken huizen en half overeind staande muren. T hotel bleek er achter te staan. De voorkant is een oude muur uit de victoriaanse tijd. Een zogenoemde facade! De rest van t pand is opnieuw op gebouwd, maar lijkt wel een fabriekshal. Erg kil en sober, met donkere muren om depressief van te worden. Gelukkig blijven we hier maar 1 nacht. Op zich is alles wel heel netjes maar niet gezellig. Maar goed we zijn direct deze middag naar t strand gelopen, en hebben daar wat gewandeld, en op de pier wat gedronken tot t tijd was om te eten. Peter had een heel gezellig restaurant ontdekt dat gemaakt was in een groot roestig schip, t bleek nagemaakt maar leek heel echt! In dit restaurant was een bassin, heel hoog waar haaien en andere zeevissen in zwommen. Daar had je zicht op tijdens t eten. Erg leuk!

4 mei Greater Wetlandpark, safari en boottocht

Vandaag om 8 uur richting t Wetlandpark. Om een ochtend safari te doen.
T is niet zo mooi weer vandaag helaas. Maar er zijn genoeg dieren te bewonderen. Zelfs een zwarte neushoorn gespot, van heel ver weg dat wel! Tot nu toe hadden we alleen witte neushoorns gezien. Ook nog wat andere antilopes, zoals de waterbok, rietbok , bushbok en de duka. Geen olifanten vandaag! We hebben nog een pad beklommen naar een uitzichtpunt over de Indische oceaan, heel mooi! Om half twaalf worden we bij een steiger afgezet waar we een boottocht met luch gaan doen. Op zich heel leuk want we gaan heel veel nijlpaarden zien. Helaas staat er een enorm harde wind en geen zon dus is t heel koud op t water. T leek wel of we op de boot naar Schiermonnikoog gingen brrrrr. Maar t was t bibberen waard, veel foto's gemaakt van de Hippo's zoals ze hier genoemd worden! Om 2 uur legt de boot weer aan en zijn we in een paar minuten bij ons hotel. Vanavond nog een kleine wandeling naar een restaurant hier een paar straten vandaan. Hier hebben we eergisteren ook heerlijk gegeten! Morgen reizen we richting Durban.

3 mei safari in Hluhluwe Imfalozi park

Vanochtend om half vijf op!!!! Voor inmiddels alweer de derde safari. Allemaal een ontbijt pakket onder de arm en de bus in, richting t Hluhluwe Imfalozi park. Met 4 jeeps achter elkaar. Later gaat ieder zijn eigen weg. Veel dieren weer gespot . T blijft geweldig!!! Op een gegeven moment mochten we even de benen strekken, en een foto van t uitzicht maken. Toen begon de chauffeur te roepen dat we heel snel weer in de jeep moesten want er kwam een boze olifant aan! Gauw de rotonde rond waar we stil stonden en toen was de Bull al bij ons. Vol gas er van door! Hij kwam met klapperende oren achter ons aan. Hij kwam tot ongeveer 5 meter achter de jeep. Toch nog een foto kunnen maken en ook nog gefilmd dat hij omkeerde en andere auto's belaagde! T was heel spannend en leuk ! We hadden t niet willen missen. T was heerlijk weer vandaag. Lekker in je T shirt in de open jeep. S'avonds lekker van t buffet gegeten in t hotel.

1 en 2 mei Van Hazyview naar Swaziland, van Swaziland naar St. Lucia

1 mei vertrek van Hazyview naar t onafhankelijke koninkrijk Swaziland. Het land staat bekend om zijn kunstnijverheid. Het landschap veranderd in Afrikaans platteland met meer dorpjes en steden, met loslopende koeien (ook in Swaziland) Onderweg hebben we de gelegenheid om wat marktkraampjes te bezoeken voor eventuele souveniertjes. We gaan lopend de grens over. Iedereen met paspoort in de hand achter elkaar gecontroleerd door de douaane beambten. Vlak na binnenkomst van Swaziland krijgen we een show te zien van een groep dansers, die authentieke dans en zang laten horen. Erg leuk! De jongen die de leiding had van de groep vertelde dat ze meedoen aan dansfestivals over de hele wereld, waaronder ook in Nederland, o.a. bij het SIVO in Odoorn juli a.s. Later onderweg zien we vele plantages die we ook in Zuid Afrika zagen van o.a. Sinaasappels, bananen, lychies, ananas en eucaliptusbomen. We overnachten in de Mantenga  Lodge, welke uit  ronde hutjes met grasdaken bestaat, heel leuk!   Na een goede nachtrust, verlaten we Swaziland weer en komen terrecht in Zululand. Dit valt gewoon onder Zuid Afrika. Weer veranderd het landschap met andere bergen (tussen Swaziland/ZA en Mozambique) met andere bomen,oa koortsbomen en grote acacia's met grote horizontale schermen van takken voor schaduw. Op de diverse stuwmeren isniets te doen. Waterskiën met krokodillen en nijlpaarden in t water is niet handig. Na een rit van ongeveer 350 km komen we aan in St Lucia. Hier blijven we 3 nachten.

30 april Gamedrive door t Krugerpark dag 2

Vandaag zijn Han en ik met zn tweeen nog een keer naar t Krugerpark geweest. Anderen gingen naar een olifanten school smorgens en/of smiddags nog een korte gamedrive door t Krugerpark. Wij wilden graag de hele dag. We hadden een privé chauffeur die onze reisleider geregeld had. Een aardige echte Afrikaan. Hij sprak goed engels en verder Afrikaans. Onze reisleider spreekt Zuid Afrikaans, klinkt erg leuk, en we kunnen hem goed volgen. T lijkt vaak op oud Nederlands. We hebben weer een super dag gehad! Heel veel dezelfde dieren als de dag ervoor maar in grotere aantallen. We hebben een soort mini antilope gezien, bavianen en diverse vogel soorten. Een buffel kudde van meer dan honderd dieren. olifanten kuddes, 6 neushoorns tegelijk, ook heel bijzonder.Helaas nog niet alle dieren van de big five gezien, maar 3 van de vijf is ook een goede score vinden wij! De buffel, olifant en neushoorn :-)