han-yvonne-zuidafrika.reismee.nl

1 en 2 mei Van Hazyview naar Swaziland, van Swaziland naar St. Lucia

1 mei vertrek van Hazyview naar t onafhankelijke koninkrijk Swaziland. Het land staat bekend om zijn kunstnijverheid. Het landschap veranderd in Afrikaans platteland met meer dorpjes en steden, met loslopende koeien (ook in Swaziland) Onderweg hebben we de gelegenheid om wat marktkraampjes te bezoeken voor eventuele souveniertjes. We gaan lopend de grens over. Iedereen met paspoort in de hand achter elkaar gecontroleerd door de douaane beambten. Vlak na binnenkomst van Swaziland krijgen we een show te zien van een groep dansers, die authentieke dans en zang laten horen. Erg leuk! De jongen die de leiding had van de groep vertelde dat ze meedoen aan dansfestivals over de hele wereld, waaronder ook in Nederland, o.a. bij het SIVO in Odoorn juli a.s. Later onderweg zien we vele plantages die we ook in Zuid Afrika zagen van o.a. Sinaasappels, bananen, lychies, ananas en eucaliptusbomen. We overnachten in de Mantenga  Lodge, welke uit  ronde hutjes met grasdaken bestaat, heel leuk!   Na een goede nachtrust, verlaten we Swaziland weer en komen terrecht in Zululand. Dit valt gewoon onder Zuid Afrika. Weer veranderd het landschap met andere bergen (tussen Swaziland/ZA en Mozambique) met andere bomen,oa koortsbomen en grote acacia's met grote horizontale schermen van takken voor schaduw. Op de diverse stuwmeren isniets te doen. Waterskiën met krokodillen en nijlpaarden in t water is niet handig. Na een rit van ongeveer 350 km komen we aan in St Lucia. Hier blijven we 3 nachten.